Gothic

Den svarta scenens historia

Det hela började med musik. I Tyskland i slutet av 70-talet och början av 80-talet var det bland annat Robert Smith och Siouxsie Sioux, Depeche Mode eller Anne Clark som förde in dysterhet i ljudvärlden. Kalla ljud, svarta kläder, mörkt smink, smutsigt läppstift, rufsigt hår. Detta ackompanjerades av delvis bisarra texter fulla av melankoli och skräck. Den förment idealiska värld som hade skildrats på scenen och i vardagen vändes upp och ner. I postpunk och new wave rådde kyla, minimalism, världslängtan, mörker och hot.


En välsignelse för många unga människor som fann sig med sina känslor i denna musik vid denna tid. Ett kallt krig rasade mellan stormakterna, miljöförstöring var ett stort ämne och nyheterna talade officiellt om ett förestående kärnvapenkrig. Alla som rörde sig till gotisk musik i mörka källare vid den här tiden hade inte medvetet en ideologi eller ett öppet uppror i åtanke. Många ungdomar ville helt enkelt vara annorlunda eller imitera sina musikaliska idoler. För andra var scenen en tyst, sorglig, svart protest. Även om den svarta scenens ursprung låg i den engelska postpunk, samlades subkulturen i Tyskland först i början av 1980-talet. Och det var både i Förbundsrepubliken Tyskland och i DDR. I DDR övervakades de så kallade ghouls eller darks noga av statssäkerheten. Trots detta var Robert Smith från The Cure en stilistisk och musikalisk hjälte för den svarta subkulturen även i arbetar- och bondestaten, och folk ville efterlikna hans klädsel.


Mörka outfits var den direkta motsatsen till 80-talets färgglada mode och därmed också ett uttryck för en motkultur som förkastade de allestädes närvarande neonfärgerna. I linje med de bleka ansiktena och den mörka kajalen fanns det företag som Bogey`s som gjorde reklam för dystert mode i ungdomstidningarna.


Pumpiga byxor, spetsiga gotiska skor, lösa toppar för Wavers, rufsiga skjortor, glitter och siden för New Romantics, som lekte med att sudda ut könen och efterliknade artister som Visage eller Boy George från Culture Club. Redan på den tiden bestod subkulturen av olika strömningar som de kadaverlika goths i flödande svart, de coola Wavers, New Romantics i melankoliska färger och EBMers i militanta outfits, vars band hämtade influenser från bullrig industrimusik.


Eftersom man inte kunde köpa allt detta i DDR blev folk uppfinningsrika här. Så prästernas kläder och framför allt de svarta domarskjortorna fick fungera som svarta outfits efter hängivet manuellt arbete.


Inspirationer till gotiska kläder och styling hämtades bland annat från gotisk litteratur. Mörkt, mystiskt, gammalt, förtryckande, skrämmande: detta var kännetecknen för den så kallade gotiska litteraturen från slutet av 1700-talet i England. Ett passande begrepp tyckte musikpressen och uppfann vid något tillfälle begreppet Gothic Rock, varifrån begreppet Gothic scen härstammade. Filmer, serier och serier formade också bilden av den svarta scenen.


De bisarra ungdomarna skrämde naturligtvis samhället. De visade människor död och ondska, vände upp och ner på sociala normer, bröt tabun och provocerade människor med sitt utseende. Snabbt berättades historier om ondskefulla ritualer, gravskändning, satanism och ockultism. Scenen tillbakavisade inte dessa fördomar, eftersom den ville distansera sig från det normala samhället och det kunde inte skada om de "normala" höll sig på avstånd av rädsla. Dessutom var många kristna och ockulta symboler inte bara underbart mystiska, utan också perfekt lämpade för att göra ett uttalande. Till skillnad från punken eller hippierna ville den svarta scenen dock inte ha politisk förändring, utan sin fred. Det var varken politik eller religion som förenade denna scen, utan musik och känslan av dysterhet. Nattens barn ville vara bland sina egna, lyssna på sin musik och inte behöva förklara sig.


Vad många föräldrar fortfarande avfärdade som en "fas" hos sina barn på 80-talet har nu vuxit till en livsstil. De som var en del av den då är ofta fortfarande en del av den idag. Varje ny generation förde med sig sin tids musikaliska och visuella influenser. Idag finns det många gotiska festivaler, gotiska fester och en scen som förenar alla åldersgrupper och väldigt många musikstilar. Liksom alla subkulturer kämpar den gotiska scenen med kommersialiseringen och sin autenticitet. Trots detta framstår den fortfarande idag som reserverad och defensiv och fokuserar på sig själv.


Visste du att...?

Visste du att...?
Goterna utför offerritualer.
Goterna utför offerritualer.
Goter skändar kyrkogårdar.
Goter skändar kyrkogårdar.
Goter sover i kistor.
Goter sover i kistor.
Goter skrattar inte.
Goter skrattar inte.
Goter är självmordsbenägna.
Goter är självmordsbenägna.
Goths är satanister.
Goths är satanister.
Goths är högerextremister.
Goths är högerextremister.
Goths tillhör SM-scenen.
Goths tillhör SM-scenen.
Gotiska män är homosexuella.
Gotiska män är homosexuella.
Goter dricker blod.
Goter dricker blod.