Leveransvillkor för EMP/EMP Merchandising HGmbH

 

Beställningsprocessen

I vår webbshop kan du lägga till varor i kundvagnen utan någon skyldighet att slutföra köpet. Du kan när som helst se varukorgen och plocka bort de varor du inte längre önskar. Genom att klicka på "Gå vidare" startar du beställningsprocessen. Du kan genomföra ditt köp som gäst eller skapa ett konto med en inloggning. Om du väljer att genomföra ditt köp som gäst ombeds du fylla i den information vi behöver för att slutföra din beställningen. Alternativt så kan du lämna dina uppgifter via PayPal. Du kan även skapa ett konto eller logga in på ditt befintliga konto. Hur du än väljer att göra så kan du utnyttja vår kundtjänst om du behöver hjälp.

Ange sedan, alternativt bekräfta, önskad leveransadress. Välj sedan betalningsmetod.

I slutskedet av beställningsprocessen får du en översikt över alla dina val i beställningsprocessen. Du kan då gå tillbaka och ändra uppgifter om det skulle behövas, alternativt så kan du välja att makulera köpet genom att lämna webbplatsen eller stänga din webbläsare. Du förbinder dig till ditt köp först när du klickar på knappen, "Beställ". När din beställning är klar och har blivit registrerad så skickar vi dig en beställningsbekräftelse via e-post. Beställningsbekräftelsen är inte ett bindande kontrakt. Den rent juridiska bindande texten som gäller din beställning, dess innehåll och dessa försäljningsvillkor, samt leveransvillkor, skickas via e-post i en separat, slutlig, beställningsbekräftelse.

 

Kundtjänst

Vi strävar alltid efter att snabbt och enkelt hjälpa dig lokalt via EMP Sveriges kundservice, på svenska. Kundservice är tillgänglig för alla EMP-gruppens kunder under hela beställningsprocessen. EMP-gruppen inkluderar E.M.P. Merchandising Handelsgesellschaft GmbH, EMP Mail Order UK Ltd., Emp Mailorder Italia S.r.l., Large Popmerchandising B.V. och Large Popmerchandising B.V.B.A. Det innebär att du förutom via vår lokala kundservice, i Sverige, på EMP Sverige också kan vända dig till någon av de andra företagen i EMP-gruppen. Det företag i EMP-gruppen, hos vilka du la din beställning hos, kan komma att dela dina uppgifter med andra företag inom EMP-gruppen för att du ska få tillgång till en så bra service och så bra hjälp som möjligt i ditt ärende.

 

Betalningsvillkor

Vad behöver jag betala?

Alla priser inkluderar moms. Fraktavgifter och eventuell postförskottsavgift tillkommer.

Fakturabetalning (Klarna-faktura, betalning inom 14 dagar)

Detta alternativ möjliggör att du kan betala din beställning lugnt och säkert efter att du mottagit den. Villkoret är att fakturan betalas inom 14 dagar efter att den utfärdats. I annat fall tillkommer en påminnelseavgift på 60:-. När du väljer att betala mot faktura blir du ombedd att fylla i ditt personnummer och telefonnummer, och en kreditupplysning görs. Faktureringsadressen OCH leveransadressen du har angivit på ditt kundkonto måste matcha informationen i folkbokföringen!

Du får en bekräftelse på att din beställning har registrerats direkt efter att du har genomfört den. Fraktavgift på 59 kronor tillkommer. Din faktura skickas ut separat via både e-mail och vanlig post. Pappersfakturan kommer fram ett par dagar efter det att din beställning har anlänt hos postombudet. Mer information och fullständiga villkor finns på Klarnas hemsida: https://klarna.com/sv

Paypal

Paypal är en snabb och säker betalningsmetod att använda när du beställer hos EMP. Dessutom erhåller vi betalningen omgående vilket medför att utskicket av beställningen går snabbare. För att kunna använda denna betalningsmetod behöver du först registrera ett Paypal-konto. Det är kostnadsfritt och kan göras på www.paypal.se, där du även hittar mer information om betalningsmetoden.

Förskottsbetalning via banköverföring

När vi har fått din beställning skickar vi orderbekräftelse och betalningsinstruktioner (företrädesvis per e-post, så att du får informationen så fort som möjligt). Sedan för du helt enkelt över pengar från ditt konto till vårt via din Internetbank. De betalningsuppgifter du behöver hittar du i orderbekräftelsen. Glöm inte att ange ditt referensnummer så att vi kan para ihop betalningen med din beställning!

OBS! Dubbelkolla gärna referensnumret du anger vid betalning, då ett felaktigt referensnummer kan komma att medföra extra arbete och en längre behandlingstid.
När vi har mottagit betalningen skickar vi dina varor. Skulle du av misstag föra över för mycket pengar betalar vi naturligtvis tillbaka dem till dig så fort som möjligt. Om du väljer denna betalningsmetod betalar enbart för dina varor och porto.

Kreditkort (Mastercard/Visa)

Vi rekommenderar särskilt denna betalningsmetod eftersom den innebär att vi kan behandla din beställning snabbt. Liksom vid banköverföringar tar vi inget extra betalt, utan du betalar enbart för dina varor och porto.

Postförskott

Om du väljer att beställa mot postförskott så betalar du när du hämtar ut paketet på Postens utlämningsställe. En postförskottsavgift på 59:- tillkommer utöver ordinarie fraktkostnad.
Vänligen skicka inte kontanter eller checker med dina beställningar. För heller aldrig över pengar till vårt bankkonto innan du har fått din orderbekräftelse och dina betalningsinstruktioner!

Här är en komplett överblick över de totala leveranskostnaderna för de olika leveranssätten:

Postförskott Kreditkort/Faktura Banköverföring
118.00 kr 59.00 kr 59.00 kr

OBS. Ej uthämtade paket debiteras med en avgift på 100:-.

Om du ångrar din beställningen efter att den blivit ivägskickad, vänligen infortmera oss om detta snarast möjligt* då du annars kommer att debiteras avgiften för outhämtat paket.
*Inom 14 dagar i enlighet med gällande lag.
Vi förbehåller oss rätten att neka köp om vi har anledning att tro och/eller misstänker att valet av betalningsmetod direkt eller indirekt skulle innebära en oskälig eller på annat sätt orimlig extra kostnad för oss. I de fall då detta sker kommer naturligtvis övriga betalningsmetoder att förbli valbara.

 

Tävlingsvillkor

Villkor för deltagande i EMPs tävlingar
Dessa villkor gäller för alla tävlingar arrangerade av EMP på emp-shop.se. Förutom dessa specifika villkor gäller även våra allmänna villkor.

1. Deltagande

  1. Metoden för deltagande (exempelvis online-registrering) anges för varje enskild tävling.
  2. Deltagandet är kostnadsfritt i samtliga tävlingar.
  3. Deltagande är endast möjligt under den angivna tidsperioden för varje tävling. Senare deltagande till följd av tekniskt strul bortom EMPs kontroll är ej möjligt.
  4. Alla personer över 18 år gamla boende i Sverige kan delta i EMPs tävlingar. Minderåriga deltagare behöver målsmans godkännande, vilket måste komma oss tillhanda inom sju dagar efter anmälan. Om vi inte har målsmans godkännande är deltagandet ogiltigt. EMP reserverar oss för att stryka minderåriga deltagares anmälningar om inte målsmans godkännande kommit oss tillhanda.
  5. Anställda inom EMP får ej delta i våra tävlingar och detsamma gäller våra sponsorer och samarbetspartners.
  6. Felaktigt lämnad information om en deltagare leder till uteslutning från tävlingen.

2. Priser

  1. Alla priser skickas ut av EMP eller tävlingens eventuella sponsor.
  2. Vi reserverar oss för att varorna på bilderna på tävlingssidan nödvändigtvis inte är identiska med priset i tävlingarna, och skillnader kan förekomma i exempelvis färg och form. Detta gäller även om tävlingssponsorn hinner dra tillbaka priset av någon anledning, och i så fall ersätts vinnaren av en liknande produkt, till samma värde som originalpriset.
  3. När resor lottas ut sköts kontakten direkt mellan vinnaren och sponsorerna eller resebolagen. Resebolagens villkor gäller. Inga ändringar vad gäller resedatum eller liknande kan göras. Alla rättigheter till priset utgår om vinnaren inte infinner sig på angivet avresedatum.
    Alla priser som anges i reklam för tävlingarna utgår från de perioder då resan är som dyrast: priserna varierar under olika perioder. Eventuella prisskillnader regleras ej.
    Minderåriga tillåts endast resa i målsmans sällskap. De extra avgifter detta innebär bekostas i så fall vinnaren eller den person som följer med. Detsamma gäller för extra utgifter under resan (minibar, telefon, måltider o.s.v.).
  4. Resan kan varken bytas ut mot något annat pris eller betalas ut kontant.
  5. Deltagarna meddelas i de fall där priserna i tävlingen innebär en specifik lägsta ålder, eller andra krav, exempelvis körkort. Dessa krav måste beaktas när priserna delas ut.
  6. Alla eventuella utgifter som tillkommer vid användning eller erhållande av priser betalas av vinnaren om inget annat anges. Detta gäller exempelvis tillstånd, försäkringar, skatter eller bensin. Se punkt 5 för leverans och punkt 2.3 för rese-priser.

3. Dragning av vinnare

  1. Vinnarna väljs ut bland alla deltagare och priset tillfaller den som lämnar den bästa motiveringen eller svarar rätt på utslagsfråga.
  2. Om en tävling innebär att vinnaren dras mellan alla som lägger en beställning under en viss period så räknas varje kund som en deltagare. Det ökar alltså inte chanserna att beställa flera gånger under samma period. Ordervärdet har inte heller något inflytande i dragningen.

4. Meddelande till vinnare

  1. Vinnarna kontaktas via e-mail, brev eller telefon. Vinnaren är inte skyldig att ta emot priset. Vinnaren måste kontakta EMP inom sju dagar efter att han/hon meddelats och ange om han/hon vill ta emot priset eller inte. Detta kan göras via e-mail, telefon eller brev. Om vinnaren inte är kontaktbar genom de uppgifter som lämnats vid deltagandet har EMP rätt att ge priset till en annan deltagare.

5. Leverans av priser

  1. Kostnadsfri leverans till angiven address gäller endast inom Sverige. Endast två leveransförsök görs, och om vinnaren ej kan ta emot priset har denne chans att hämta det på EMPs adress.
  2. Om leveransen sker via ett transportbolag så kontaktas vinnaren av företaget ifråga för överenskommelse av leveransdatum. De vanligaste leveranstiderna är helgfria vardagar mellan 08:00-18:00. Vinnaren kan även välja en alternativ leveransadress inom 100 meter från den ordinarie adressen. Om leveransen inte kan ske till någon av adresserna lämnas en lapp till vinnaren och vinnaren står då själv för eventuella avgifter till följd av ett andra leveransförsök. Om det andra försöket misslyckas har vinnaren möjlighet att själv hämta priset hos EMP inom fyra veckor. Efter den perioden ogiltigförklaras vinnarens rättighet till priset.
  3. I de fall där motordrivna fordon lottas ut måste vinnaren hämta upp vinsten och stå för de omkostnader det innebär själv. Upphämtning sker antingen hos EMP eller hos tävlingssponsorerna. EMP meddelar vinnaren om platsen för upphämtning.

6. Manipulation

  1. All form av manipulation av tävlingar är otillåtet. Deltagande med hjälp av automatiserade system eller liknande är förbjudet.

7. Konsekvenser vid avvikelse

  1. EMP har rätt att exkludera deltagare från tävlingarna om dessa bryter mot villkoren. Detta gäller särskilt i de fall där felaktiga personuppgifter lämnas eller då medveten manipulation av dragningen eller deltagandet utförs. Uteslutningen gäller alla priser i aktuell tävling och vi reserverar oss för att även kunna kräva tillbaka ett utskickat pris.

8. Ansvar och garanti

  1. EMP tar inget ansvar för skadade varor/priser som kommer från någon sponsor eller samarbetspartner. Detta gäller särskilt vid utlottning av resor då dessa handhas av resebolag tillsammans med vinnaren. EMP agerar endast representant för pris-sponsorerna. Eventuella defekter ska anmälas direkt till sponsorerna. EMP lämnar ut kontaktuppgifter till pris-sponsorerna vid behov.
  2. EMP har ansvar om defekten är spårbar till en avsiktlig handling eller grov oaktsamhet. Dessutom har EMP ansvaret om produkten/vinster i fråga visar sig bryta mot någon av punkterna i dessa villkor.
  3. Förutom detta gäller produktansvarslagen när det gäller personskador och liknande.
  4. EMPs ansvar i dessa fall omfattar även tillverkare, leverantörer och sponsorer för tävlingarna.

9. Ändring eller suspension av tävlingar/Ändringar av tävlingsvillkoren

  1. EMP har rätten att suspendera eller begränsa tävlingar helt eller delvis oavsett tidpunkt och utan att i förväg meddela detta. Detta gäller särskilt i fall då utgången av tävlingsvinsten inte kan garanteras på grund av tekniska problem eller i de fall där tävlingens rättvisa sätts på spel.
  2. Deltagarna meddelas via e-mail om EMP tänker ändra tävlingsvillkoren. Ändringarna anses vara godkända om ingen deltagare motsätter sig dessa skriftligen. EMP ska tydligt förklara ändringarna i mailet. Om en deltagare vill motsätta sig ändringarna måste detta ske inom fyra veckor efter att mailet har mottagits. Om en deltagare motsätter sig ändringarna i villkoren blir dessa förklarade som icke godkända och de ursprungliga villkoren gäller. I dessa fall har EMP rätt att avbryta tävlingen i fråga.

10. Dataskydd

  1. EMP får bara använda deltagarnas personuppgifter i context rörande tävlingen: all annan användning kräver särskilt tillstånd från deltagaren. För mer info, se: Dataskydd.

11. Övrigt

  1. Om någon av punkterna bland dessa villkor blir inaktiva har detta ingen inverkan på övriga punkter.
 

Backstage Club

1. Tillämpningsområde

Dessa villkor gäller för medlemskap i EMPs "Backstage Club". (När "medlemskap" eller "medlem" nämns hädanefter refererar detta till Backstage Club-medlemskap. Våra allmänna villkor (här) gäller också, om inget annat anges.

2. Medlemskapets innebörd

  1. Endast personer boende i Sverige kan bli medlemmar.
  2. Medlemskapet länkas direkt till ett kundkonto i vår webshop. Man måste ha ett kundkonto, eller starta ett nytt, för att kunna bli medlem. Medlemskapet kan inte överföras till ett annat kundkonto.
  3. Du ansöker om medlemskap genom att beställa produkten "Backstage Club" i vår web-butik. Precis som vanligt får du en orderbekräftelse utskickad via e-mail. Medlemskapet börjar dock inte gälla förrän du fått ett andra mail, som bekräftar att medlemskapet har blivit godkänt. En kopia av din medlemskaps-ansökan sparas i vår databas.
  4. Du har rätt att upphäva ditt köp och din ansökan inom 14 dagar.
    Vårt returformulär kan laddas ner här.
  5. Backstage Club-förmånerna börjar gälla omedelbart efter att du köpt tjänsten.

3. Medlemförmåner

Konstanta Backstage Club-förmåner:

  1. Inga fraktavgifter, gratisartiklar till beställningarna: Alla beställningar du gör blir fraktfria (utan något minimum-ordervärde). Extraavgifter så som postförskottsavgift tillkommer dock. Som medlem får du en gratisvara till varje beställning. Vad det blir för vara är beroende av ordervärdet. Vilken typ av vara och vilka ordervärden som gäller kan komma att ändras under olika kampanjer.
  2. 100 dagars returrätt: Som medlem har du istället för 14 dagar hela 100 dagars returrätt. Övriga villkor gäller dock som vanligt gällande returer, och varorna som returneras skall vara i oförvanskat skick. 100 dagars returrätt gäller inte heller vid köp av media (musik, film, mjukvara) om förpackningen är bruten på aktuell LP/CD/DVD/Blu-ray.
  3. Exklusiv pre-sale och Exklusiva erbjudanden! Hugg din nya favorit före alla andra, tack vare vår exklusiva pre-sale! Redan en vecka före officiellt släppdatum, kommer du att kunna beställa utvalda artiklar. Dessutom kan du få 10% rabatt på utvalda produkter. Varje vecka väljer vi ut nya höjdpunkter med exklusiva rabatter för dig.

*Rabatten gäller endast för Backstage Club-medlemmar i Sverige. Den är permanent men procentandelen kan i framtiden ändras. Gäller varor märkta med Backstage Club-pris.
Backstage area: När du är inloggad på ditt kundkonto får du tillgång till Backstage Area. Där hittar du tävlingar endast tillgängliga för medlemmar. Man måste aktivt anmäla sig för att delta i varje tävling.

4. Varaktighet och avslut

4.1 The Backstage Club är ett obegränsat kontrakt för utförandet av ett fortlöpande åtagande (”medlemskap”). Du kan välja att avsluta ditt medlemskap till och med en dag före utgången av pågående ”medlemskapsår”. Medlemskapsåret är en sammanhängande period på 12 månader efter kontraktets ingående. Uppsägning görs antingen via ditt kundkonto eller via vår kundservice. Den lagliga rätten till återkallande påverkas inte.

Om du har betalat ditt medlemskap före den 15 september 2015: Ditt medlemskap upphör efter att det pågående medlemskapsåret är över. Om du har gått med på automatiskt förnyande av ditt medlemskap i ditt kundkonto, fortsätter ditt medlemskap enligt kontrakt för slutförande av fortlöpande åtagande i enlighet med 4.1 efter detta datum.

4.2. Vi förbehåller oss rätten att avsluta ditt medlemskap med en tre månaders uppsägningsperiod för den händelse erbjudandet ”Backstage Club” blir ogiltigt. Du kan avsluta ditt medlemskap utan uppsägningstid om vi inskränker fördelarna för medlemmar, vilka utgör en oförytterlig del av ”Backstage Club” (3.1), i betydande utsträckning. Skulle detta medföra att ditt medlemskap upphör innan det pågående medlemskapsåret är till ända, återbetalas motsvarande andel av redan inbetald medlemskapsavgift (5).

4.3. Vidare äger båda parter rätten till uppsägning med omedelbar verkan om giltigt skäl föreligger. Ett giltigt skäl från vår synpunkt skulle vara att du raderar ditt kundkonto eller har begått ett allvarligt kontraktsbrott. I sådana fall återlämnas inga medlemsavgifter.

4.4. Vi kan godkänna prövo- eller kampanjmedlemskap till utvalda kunder efter eget gottfinnande, så som i fallet prövo- och reklammånader. Prövo- och andra kampanjmedlemskap är även underkastade rådande villkor, för den händelse inte något annat stipulerats i det enskilda erbjudandet. Prövo- eller kampanjmedlemskapet i fråga blir avgiftsfritt. Respektive prövo- eller kampanjmedlemskap avslutas automatiskt. Efter att ett prövo- eller kampanjmedlemskap upphört, kan du återuppta ditt medlemskap i enlighet med 4.1 genom bekräftelse via ditt kundkonto eller genom att ringa vår kundservice.

4.5. Du har möjlighet att ge bort ett gåvomedlemskap genom att inhandla en värdecheck. Värdechecken kan endast återlösas av en tredje part. Gåvomedlemskap upphör automatiskt vid det slutdatum som anges på värdechecken, såvida inte den tredje parten väljer att förbinda sig till ett reguljärt medlemskap efter avslutat gåvomedlemskap via kundkonto eller genom att ringa vår kundservice. 

5. Avgifter

De medlemskapsavgifter som ska betalas varje år anges på vår Backstage Club-sida. EMP kommer varje år att inkassera den medlemsavgift som ska betalas enligt den betalningsmetod du har angett. Om denna betalningsmetod blir ogiltig under din medlemskapsperiod, eller om inkassering inte är möjlig av andra orsaker, kommer betalningsmetoden automatiskt att bytas ut mot en annan som du angett i ditt konto. Om inkassering inte är möjlig via någon av de angivna metoderna, kommer ditt medlemskap att deaktiveras.

6. Ändringar av medlemsvillkor

Vi har rätt att ändra villkoren för medlemskap och vi har i dessa fall skyldighet att informera dig om ändringarna i god tid. I dessa fall har du rätten att motsätta dig ändringarna inom en månad. Om du inte motsätter dig dem, träder ändringarna i kraft efter en månad. När vi meddelar dig om ändringarna kommer vi också att påminna dig om din rätt att motsätta dig dessa, samt informera dig om när detta senast måste ske

7. Tillägg

Villkoren gäller i enlighet med svensk lag.

 

Åldersgräns

För barn och ungdomar under 18 år krävs målsmans (förälder/förmyndare) underskrift. Vi har dock inget automatiskt system som gallrar bort köp som görs av minderåriga via webshopen, det är därför viktigt att du som kund är införstådd med att det är 18 årsgräns som gäller och följer de övriga villkoren.

 

Minimumorder

Inga beställningar under 250 kronor, inklusive alla kostnader.
Exempel 1: En beställning som betalas i förskott med kort eller via banköverföring måste ha ett varuvärde på minst 191:-, då 59:- tillkommer i fraktavgift på dessa beställningar (191 + 59 = 250)
Exempel 2: Väljer du att beställa mot postförskott måste ordervärdet vara 132:- som lägst, eftersom postförskottsavgiften på 59:- tillkommer på sådana beställningar (132 + 59 + 59 = 250)

 

Leveranstid

Leverans sker oftast inom 5 arbetsdagar. Vi garanterar leverans inom 10 arbetsdagar, såvida alla varor finns i lager vid beställningstillfället. Vid förskottsbetalning via banköverföring förlängs leveranstiden med 2-3 arbetsdagar, från det att betalningen har genomförts. Om du vill att vi väntar med att skicka beställningen så vänligen hör av dig till oss via telefon eller e-post innan du gör beställningen.

Ett mail skickas ut när paketet är redo att skickas, men eftersom alla varor skickas från Tyskland så kan det dröja upp till en vecka innan paketen kommer fram. Mailet innehåller även paketets kolli-ID, med vilket du kan spåra försändelsen på www.posten.se.

Förutom information om artikeln som erbjuds, kommer du också att få information om när den finns tillgänglig. Kom dock ihåg att denna information inte är bindande eller garanterar något leveransdatum, utan är bara en riktlinje som anger beräknat datum.

I bekräftelsemailet som skickas ut anger vi vilka varor som inte finns i lager, och vilket datum vi beräknar få in dem på nytt. Om du INTE är beredd att vänta på att alla varor skickas ut det angivna datumet så hör av dig till oss, för i så fall plockar vi bort de tillfälligt slutsålda produkterna ur beställningen, eller så kan vi dela upp din beställning i separata utskick utan att det tillkommer någon extra fraktkostnad.

 

Kontrakt

Vi kontrollerar först och främst att vi kan leverera de varor som är inkluderade i din beställning. När det har gjorts skickar vi ett bekräftelsemail. När vi bekräftat beställningen och paketet är skickat är EMP/EMPs del av kontraktet fullföljd.

De ansvariga för kontraktet är:
EMP Merchandising HGmbH
Darmer Esch 70a
D 49811 Lingen
Germany
Managing director: Ernst Trapp
Commercial Registry: Amtsgericht Osnabrück, HRB 100299
Ust-IdNr.: DE 178 881 350
E-Mail: kundservice@emp-shop.se

 

Ångerrätt

Förutsättningar för upphävande av köp

Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag, då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du till näringsidkaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Du kan använda den bifogade mallen, men du måste inte använda den . För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, dock inte leveranskostnader i de fall där din beställning redan skickats innan frånträdet av avtalet. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Vi kommer att betala kostnaderna för returfrakten om de returnerade varornas värde överstiger 400 kronor. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
Din rätt att ångra köpet gäller inte i dessa fall:

  • Om audio- eller videoprodukter (ex. CD, LP, DVD) eller mjukvara (ex. Tv-/datorspel) returneras i bruten förpackning.
  • Vid köp av biljetter till konserter eller festivaler. Biljetter återbetalas inte.
  • Vid köp av produkter som tagits fram och producerats enligt egna önskemål och mått.
  • Vid retur av hälso- och hygienprodukter som returneras i obrutna förpackningar (exempelvis piercings och kontaktlinser).

Våra villkor omfattas av konsumentköplagen: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/ Lagen innebär kortfattat att defekter som upptäcks hos en vara inom de sex första månaderna efter att den mottagits antas vara ursprungliga, och EMP är då ansvariga för att kompensera dig som kund med ekonomisk ersättning eller genom att byta ut varan, i de fall då det inte från vår sida kan bevisas att defekten har uppkommit på grund av misskötsel av varan. Om defekten uppmärksammas efter sex månader är det upp till dig som konsument att bevisa att felet var urpsrungligt. I dessa fall måste reklamationen av varan även godkännas av varutillverkaren. EMP inleder reklamationsprocessen med varutillverkaren och ansvarar för att meddela konsumenten så fort ett beslut har tagits.

VIKTIGT!

  • Vänligen returnera varor i nyskick till oss.
  • Lägg varorna i de streckkodsförsedda plastpåsar som de levereras i. Endast en (1) vara per påse. (Skor/Kängor skall alltid returneras i den skokartong de kom i, även skokartongen skall returneras i så kallat "oförvanskat skick". Tejpa eller klistra därför inte dit något direkt på skokartongen).
  • Vänligen betala alla kostnader för returfrakt till EMP oavsett om det gäller ett byte eller en felaktig vara. Om varan är felaktig/skadad eller vi har skickat fel vara så ersätter vi dina utlägg i efterhand.
  • Inkludera kvitton på portokostnader i det fall att du vill få summan återbetalad.
  • Vänligen fyll i och bifoga ditt returformulär.

Vårt returformulär kan laddas ner här
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Du kan häva ditt köp genom att returnera varan till oss. Alla returer måste skickas till:
EMP Sverige
C/O Sweden Rock
Nygatan 27
294 34 Sölvesborg

Mall för ångerblankett

Du kan fylla i den här blanketten för att utnyttja din ångerrätt eller, som omnämns i villkoren, kan du returnera varorna inom ångerrättsperioden och i det fallet behöver du inte ange någon anledning till varför du returnerar varorna.. Till:

EMP Sverige
C/O Sweden Rock
Nygatan 27
294 34 Sölvesborg
Fax: 0456-317 94
E-mail:kundservice@emp-shop.se

Jag/Vi (*)meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) köpeavtal avseende följande varor (*)/tjänster (*)

_____________________________________________________________________

Beställdes den (*)/mottogs den (*)

_____________________________________

Konsumentens/konsumenternas namn:

_____________________________________

Konsumentens/konsumenternas adress:

_____________________________________

Konsumentens/konsumenternas underskrift (endast om denna blankett meddelas på papper)

____________________________________

Datum

____________________________________

(*) Stryk det som inte är tillämpligt.

 

Skadade varor / Varor saknas

Försäkra dig om att varorna du beställt anländer i bra skick. Öppna gärna paketet direkt på Postens utlämningsställe och kontrollera varorna. Om paket är så skadat att du med säkerhet kan fastställa att artiklarna är förstörda, så skall en reklamation göras direkt på plats hos ditt utlämningsställe och paketet skall under inga omständigheter kvitteras ut. Godtag aldrig en mottagen men skadad vara. Skicka tillbaka dessa tillsammans med det returformulär som medföljer.

Om ditt paket ser öppnat ut innan du mottagit det så skall paketet öppnas direkt på utlämningstället för att kontrollera att din beställning är komplett. Om det skulle saknas varor, så skall en reklamation göras direkt på plats hos ditt utlämningsställe och paketet skall under inga omständigheter kvitteras ut.

 

11. Datasekretesspolicy

 

För oss är skyddet av dina uppgifter mycket viktigt. När du använder vår webbplats EMP-shop.se eller EMP-appen för iOS eller Android, kommer vi därför naturligtvis att följa tillämpliga bestämmelser i dataskyddslagstiftningen i enlighet med följande datasekretesspolicy.

 

1 Personuppgiftsansvarig

 

E.M.P. Merchandising Handelsgesellschaft mbH

representerat av verkställande direktörerna Ernst Trapp och Dr. Jan Fischer

Darmer Esch 70a

49811 Lingen

TYSKLAND

telefon: 05 91 - 9 14 310

e-post: mailbox@emp.de

 

Dataskyddsombud:

 

André Bosse

Darmer Esch 70a

49811 Lingen

TYSKLAND

telefon: 05 91 - 9 14 310

e-post: datenschutz@emp.de

 

Dataskyddsombudet är en DEKRA-certifierad ”dataskyddsspecialist”.

 

För att certifieras som ”dataskyddsspecialist”, måste dataskyddsombudet belägga sina ämneskunskaper i ett skriftligt prov. DEKRA-certifiering begränsas till en viss tidsperiod och kan förnyas genom att göra efterföljande prov med regelbundna intervaller eller uppvisa bevis om deltagande i fortlöpande utbildningsinsatser. Certifieringen utfärdas av DEKRA Certification GmbH, Handwerkstr. 15, 70565 Stuttgart, TYSKLAND.

.

 

De nödvändiga ämneskunskaperna beskrivs närmare i http://www.dekra-personenzertifizierung.de/fachkraft-datenschutz och inkluderar, bland annat, följande:

 

  • Bestämmelser och genomförande av Allmänna dataskyddsförordningen (EU GDPR)
  • Bestämmelser och genomförande av den reviderade tyska Federala dataskyddslagen (BDSG, ny)
  • Datasäkerhet och IT-säkerhet: tekniska och organisatoriska åtgärder
  • Riskhantering
  • Dataskyddshantering – organisering av dataskydd inom företaget
  • Principer som styr behandlingen av personuppgifter
  • Dataskyddsombud (internt/externt)
  • Rättigheter för registrerade
  • Anmälningsskyldighet
  • med mera (se länk).

 

Dessa krav uppfylls av vårt dataskyddsombud. Enligt DEKRA-stämpeln är certifieringen för närvarande giltig till januari 2020.

 

2 Insamlade data och syfte med dataanvändningen

 

Vi kommer att samla in personuppgifter på basis av ditt samtycke för att genomföra kontrakt med dig och/eller för att genomföra rättsliga förpliktelser. Personuppgifter omfattar all information som relaterar till en identifierad eller identifierbar fysisk person.

 

2.1 Användningsdata

 

När du besöker vår webbplats eller använder EMP-appen, kommer vi att samla in användningsdata (om till exempel din webbläsare, åtkomsttider, produktsidor du besöker, enhetsdata, version av appen etc.) för statistiska ändamål, för att optimera våra produkter och tjänster samt för att garantera systemsäkerheten.

 

2.2  Data som insamlas när du gör en beställning som icke-registrerad användare

 

Om du gör en beställning utan registrering (”beställer som gäst”), kommer vi att lagra de personuppgifter vi behöver för att behandla transaktionen (namn, adress, e-postadress, betalningsinformation).  Dessutom kan du uppge ditt telefonnummer så att vi kan nå dig snabbare vid eventuella frågor. Om du har fyllt i det valfria fältet ”födelsedatum,” kommer vi också att skicka vårt speciella födelsedagsmeddelande till dig. Även gästkunderna har tillgång till vår internationella kundservice.

 

Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att bearbeta och fylla i din beställning och för att optimera våra produkter och vår kundservice. För att bearbeta och fylla i din beställning, för att avsända produkter eller för att behandla och underhålla kunddata, kommer vi att överföra personuppgifter till specialiserade tjänsteleverantörer som t.ex. fraktföretag.

 

2.3 Data som insamlas när du gör en beställning som registrerad användare

 

Det är mycket bekvämt att beställa från EMP. Vi erbjuder registrering utan kostnad – där dina personuppgifter lagras i ett lösenordsskyddat kundkonto oberoende av någon särskild beställning. Ditt EMP-kundkonto kommer att förenkla beställningsprocessen och erbjuder följande:

 

  • Produkter läggs i din inköpskorg och låter dig fortsätta shoppa
  • Du behöver inte ange dina uppgifter varje gång du gör en beställning
  • Du har åtkomst till dina uppgifter överallt och kan använda EMP:s internationella kundservice
  • Du kan ändra dina personuppgifter under ”Ditt konto” eller radera ditt kundkonto i Online-butiken (se nedan)
  • Registrering är helt gratis och kräver inte att du köper någonting.

 

För att skapa ett kundkonto behöver vi ditt namn och din e-postadress. Dessutom kan du lämna ditt telefonnummer och ditt födelsedatum. Du kan när som helst titta på ditt kundkonto och uppgifterna som lagrats på ditt konto. Detta gör du i ditt personliga område under ”Ditt konto” (efter att du har loggat in). För att radera ditt kundkonto i Online-butiken ska du använda länken ”Radera konto.” Notera att om du raderar ditt konto, så kommer data som har samlats in för ditt kundkonto att raderas från kundkontot i Online-butiken om de inte behövs för att komplettera öppna beställningar och/eller för att genomföra rättsliga förpliktelser, och att du vid en eventuellt ny beställning kommer att behöva ange dina uppgifter på nytt.

 

För att förhindra allt eventuellt missbruk av ditt kundkonto, ska du vara noga med att logga ut från ditt kundkonto efter varje session/registrering. Vissa webbläsare tillåter dig att spara användarnamnet och lösenordet och att automatiskt fylla i denna information nästa gång du når inloggningssidan. Ha detta framför allt i åtanke när du använder en offentlig dator eller om du delar dator med någon annan användare.

 

Om du vill bli medlem i Backstage Club, måste du först skapa ett kundkonto. Data som insamlats av oss kommer därefter även att behandlas för tjänster som erbjuds till medlemmar i Backstage Club.

 

2.4 Internationell kundservice

 

Vi tillhandahåller den enklast möjliga, bekvämaste och mest omfattande kundservicen. Den internationella kundservicen för alla EMP-företag står till ditt förfogande för orderhantering. EMP-företag inkluderar E.M.P. Merchandising HGmbH, EMP Mail Order UK Ltd, Emp Mailorder Italia S.r.l., Large Popmerchandising B.V. samt Large Popmerchandising B.V.B.A..

 

Därför kan du inte endast kontakta det EMP-företag där du gjorde din beställning, utan även alla andra EMP-företag för serviceförfrågningar. De behandlar dina kunddata för att handlägga dina serviceförfrågningar.

 

Det EMP-företag där du gjorde din beställning överför dina uppgifter till de andra EMP-företagen så att de får tillgång till dina beställningsuppgifter i händelse av service.

 

Om du använder vårt kontaktformulär för att kontakta oss med en serviceförfrågan, samlar vi in uppgifterna som krävs för att kontakta oss (namn, e-postadress). Alternativt kan du också ange ditt kundnummer och adress så att vi kan behandla din serviceförfrågan effektivare och snabbare.

 

2.5 Marknadsföringssyften, t.ex. prenumeration på magasin

 

Vidare kommer vi att använda dina personuppgifter för våra egna marknadsföringssyften (t.ex. för utskick av vårt magasin). Om du prenumererar på vårt magasin, kommer vi att samla in ditt namn och adress. Vi kommer också att samla in ytterligare, frivilliga personuppgifter (födelsedatum, e-postadress, telefonnummer, hur du fick kännedom om oss), om du själv väljer det.

 

3 EMP e-postnyhetsbrev

 

Vi erbjuder dig att prenumerera på vårt gratis EMP e-postnyhetsbrev. Om du prenumererar, kommer du att med regelbundna intervaller få e-postmeddelanden med information om våra produkter och tjänster, inklusive nya produkter och tjänster, och information om specialerbjudanden.

 

Genom att uppge din e-postadress, markera rutan för samtycke och därefter klicka på knappen ”Registrera”, godkänner du att EMP Merchandising Handelsgesellschaft mbH, Darmer Esch 70a, 49811 Lingen, kan använda din e-postadress för e-postbaserade marknadsföringssyften enligt följande:

 

Jag lämnar härmed mitt samtycke till att erhålla EMP:s nyhetsbrev och godkänner att E.M.P. Merchandising mbH får behandla mina personuppgifter och skicka regelbunden information till mig om sina produkter. Mina personuppgifter kommer att behandlas i överensstämmelse med bestämmelserna i datasekretesspolicyn [inkludera hyperlänk]. Jag kan återkalla mitt samtycke när som helst genom att informera E.M.P. Merchandising mbH.

 

Du kan också välja att lämna ytterligare information när du prenumererar på nyhetsbrevet. Sådan information inkluderar ditt för- och efternamn, ditt födelsedatum och dina personliga intressen avseende vilken information du vill få från oss.

 

När du har prenumererat på vårt nyhetsbrev, kommer du att få ett e-postmeddelande från oss. För att genomföra din prenumeration på vårt nyhetsbrev, ska du klicka på aktiveringslänken i det e-postmeddelandet. Din e-postadress kommer därefter att lagras permanent och den kommer inte att överföras till tredje parter.

 

För att sända dig information som del av vårt nyhetsbrev som skräddarsys specifikt efter dina personliga intressen, kommer vi att analysera hur du använder Online-butiken, dvs. vilka av våra produkter och tjänster du tittar på eller beställer. Vi kommer inte att använda denna analys för några andra syften och inte heller att överföra denna information till några tredje parter. Vi använder cookies för att spåra användningen av vår webbplats. De flesta webbläsare accepterar cookies som standard. Du kan tillåta eller blockera sessionscookies och permanenta cookies oberoende från varandra genom att välja de lämpliga säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Om du blockerar cookies, kommer vissa funktioner på vår webbplats under vissa omständigheter inte längre att vara tillgängliga för dig och vissa webbplatser kommer kanske inte att visas korrekt.

 

För att förbättra vårt nyhetsbrev kommer vi också att använda e-postanalystjänsten från Emarsys, en tjänst som erbjuds av Emarsys Interactive Services GmbH. I detta syfte kommer vi att spåra dina personliga läsarpreferenser genom att analysera huruvida e-postmeddelanden öppnas och vilka länkar du klickat på. För att spåra öppnandet av e-postmeddelanden, kommer nyhetsbrevet att hämta en särskild grafisk fil från servern. Ytterligare information om dataskydd hos Emarsys hittar du här:

https://www.emarsys.com/en/privacy-policy/.

 

Om du inte längre vill ta emot vårt nyhetsbrev, kan du när som helst avsluta din prenumeration på nyhetsbrevet. Varje nummer av vårt nyhetsbrev kommer att innehålla en avbeställningslänk i slutet, vilket gör det enkelt och bekvämt att avsluta din prenumeration utan kostnad. Du kan även avsluta din prenumeration på nyhetsbrevet genom att skicka ett informellt meddelande till e-postadressen datenschutz@emp.de. Om du avslutar din prenumeration på nyhetsbrevet, kommer alla uppgifter du har uppgett för att prenumerera på EMP:s nyhetsbrev att raderas.

 

4 E-postannonsering i den mening som avses i paragraf 7 punkt 3 i den tyska konkurrenslagen (UWG)

 

I den omfattning som tillåts enligt lag under paragraf 7 punkt 3 i den tyska konkurrenslagen (UWG), kan vi använda den e-postadress som du har uppgett för att köpa en produkt eller tjänst i utbyte mot betalning för att sända dig annonser om andra, liknande produkter eller tjänster som vi erbjuder. Om du inte längre vill ta emot reklam för liknande produkter och tjänster, kan du när som helst invända mot sådan användning av din e-postadress utan att debiteras andra överföringskostnader än standardavgifterna. För att välja bort produktrekommendationer, kan du klicka på avbeställningslänken som ingår i varje e-postutskick.

 

5 Överföring av data till tredje parter

 

Personuppgifter kommer endast att överföras till tredje parter om detta krävs för deras avsedda syften. Vi kommer att överföra dina personuppgifter till fraktföretaget för att avsända din order och till den betalningstjänsteleverantör du har valt för att behandla betalningen. Dina uppgifter kommer inte att överföras till tredje parter för några andra syften (t.ex. marknadsföringssyften för tredje parter).

 

Dina uppgifter kommer endast att överföras till tredje länder om vi uttryckligen har informerat dig om detta i denna datasekretesspolicy. Om vi gör detta, kommer vi att vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att de tredje parter till vilka dina uppgifter överförs tillhandahåller en adekvat skyddsnivå för personuppgifter.

 

6 Radering av data

 

Personuppgifter som lagras av oss kommer att raderas om en eller flera av följande situationer inträffar:

 

  • Du har återkallat ditt samtycke till databehandling;
  • Data inte längre behövs för att uppnå syftet med datalagring; eller
  • Lagring är eller blir olaglig enligt andra rättsliga grunder.

 

Om dina uppgifter raderas eller blockeras, kommer du dock inte längre att kunna använda vissa tjänster. Vi kommer inte att radera data om och i den utsträckning vi omfattas av juridiska dokumenteringsskyldigheter.

 

7 Dina rättigheter

 

På din begäran kommer vi att informera dig om vilka av dina personuppgifter som lagras av oss. Information kan också tillhandahållas på elektronisk väg. På din begäran kommer vi också att korrigera, blockera eller radera dina personuppgifter som lagras av oss. Din rätt att radera personuppgifter kan förhindras av juridiska dokumenteringsskyldigheter. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter med framtida verkan. Återkallelse kommer inte att påverka lagligheten för databehandling som inträffar innan samtycket återkallats.

 

Du har rätt att begära att vi gör tillgängliga för dig eller överför till andra styrenheter i maskinläsbart format dina uppgifter som du har lämnat till oss och som vi behandlar med en automatiserad metod eller användningen som du har samtyckt till.

 

Du kan också när som helst invända mot användningen, behandlingen eller överföringen av dina personuppgifter, inklusive, utan begränsning, för direktannonseringssyften (t.ex. e-postannonsering eller magasin) genom att informera vårt dataskyddsombud (via ovanstående adress eller genom att skicka ett e-postmeddelande till datenschutz@emp.de). Detta kommer inte att medföra några andra överföringskostnader än standardavgifterna. När vi har mottagit din invändning, kommer vi inte längre att använda eller behandla den aktuella datan för direktannonseringssyften och vi kommer att omgående sluta sända ytterligare reklam till dig, inklusive vårt magasin.

 

Du kan också framföra ett klagomål till den behöriga tillsynsmyndigheten för dataskydd i Hannover.

 

8 Säkerhet och kryptering

 

Vi kommer att skydda dina personuppgifter mot risker som är förenade med databehandling. I detta syfte upprätthåller vi lämpliga, toppmoderna tekniska och organisatoriska åtgärder.

 

Programvaran till vår säkerhetsserver (secure sockets layer – SSL) kommer att kryptera alla dina personuppgifter, som t.ex. ditt namn, adress och kreditkortsnummer. Sådan information kan inte ses av obehöriga tredje parter under överföring via Internet. Programvaran till vår säkerhetsserver (secure socket layers – SSL) kommer att kryptera data du matar in så att den kan överföras säkert via internet.

 

9 Betalning med faktura – överföring av data till Klarna

 

Genom att välja betalningsalternativet ”betalning med faktura” godkänner du att vi får samla in följande personuppgifter som krävs för att behandla köpet med fakturabetalning och för att genomföra en identitets- och kreditkontroll, som t.ex. ditt för- och efternamn, adress, födelsedatum, kön, e-postadress, telefonnummer, samt data som krävs för att behandla köpet med fakturabetalning och som relaterar till beställningen, som t.ex. antal produkter, produktnummer, fakturabelopp och skatter i procent, och överföra sådana uppgifter till Klarna GmbH, Theresienhöhe 12, 80039 München (nedan ”Klarna”). Sådana uppgifter kommer att överföras för att låta Klarna behandla ditt köp med den betalningsmetod du har valt, för att fakturera dig samt för att genomföra en identitets- och kreditkontroll. Klarna har ett legitimt intresse för överföringen av köparens personuppgifter och behöver sådana uppgifter i syfte att inhämta information om köparens identitet och kreditbetyg från det lämpliga kreditvärderingsinstitut. Du hittar ytterligare information om kreditvärderingsinstitut som samarbetar med Klarna i Klarnas datasekretesspolicy. I samband med beslutet om huruvida kontraktet ska ingås, genomföras eller avslutas, samlar Klarna även in och använder, utöver verifiering av adressen, information avseende köparens tidigare betalningsbeteende och sannolikhetsdata avseende framtida betalningsbeteende. Bedömningen beräknas av Klarna baserat på en vetenskapligt erkänd, matematisk-statistisk metod. I detta syfte kommer Klarna också att använda dina adressuppgifter. Om denna beräkning visar att din kreditvärdering är otillräcklig, kommer Klarna att omgående underrätta dig.

 

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till Klarnas användning av dina personuppgifter genom att informera Klarna. Även om du återkallar samtycket, kommer Klarna dock fortsättningsvis att ha rätt att behandla, använda och överföra personuppgifter om och i den utsträckning som krävs för att behandla betalning som använder Klarnas tjänster, som krävs enligt lag eller fastställts av en domstol eller tillsynsmyndighet.

 

10 ”Hänvisa en vän”-annonsering

 

Vi använder tjänsten från Aklamio GmbH (nedan ”Aklamio”) för ”Hänvisa en vän”-annonsering. För ”Hänvisa en vän”-annonsering måste du registrera dig med din e-postadress hos Aklamio. För syftet med och omfattningen av datainsamling och den vidare behandlingen och användningen av data av Aklamio, och för dina tillhörande rättigheter och inställningsalternativ för att skydda din integritet, hänvisar vi till Aklamios datasekretesspolicy: https://www.aklamio.com/privacy

 

11 Tävlingar

 

Om du deltar i en tävling, kommer vi att samla in de personuppgifter du har uppgett för tävlingens syften.

 

Om du vinner en tävling, kommer E.M.P. Merchandising Handelsgesellschaft mbH vanligen att publicera ditt namn. För att underrätta dig om resultatet från en tävling, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande till den e-postadress du har uppgett.

 

Personuppgifter till deltagare kommer att behandlas enligt syftena med tävlingen och för statistiska ändamål av E.M.P.  Merchandising Handelsgesellschaft mbH.

 

Lagrade personuppgifter kommer att raderas när de inte längre behövs för att genomföra tävlingen eller om lagring är eller blir olaglig enligt andra rättsliga grunder.

 

12 Facebook Connect och Google+ Sign-In

 

För registrering på vår webbplats kan du använda ”Facebook Connect,” en tjänst från Facebook Inc., 1601 S. California Ave., Palo Alto, CA 94304, U.S.A. (nedan ”Facebook”). Om du registrerar dig med Facebook Connect, kommer din profil på vår webbplats att länkas till din profil på Facebook. Om du använder Facebook Connect, kan du använda dina inloggningsuppgifter för Facebook för att registrera dig på vår webbplats. I detta fall kommer ditt användar-ID för Facebook att skickas till oss och länkas till ditt användarkonto på vår webbplats. Dessutom ger du oss därigenom tillåtelse att sända dig e-postmeddelanden till den e-postadress som är kopplat till ditt Facebook-konto. För information om dina uppgifter, datainsamling och skydd av din integritet, hänvisar vi till Facebooks datasekretesspolicy. Om du inte vill att din Facebook-profil ska länkas till ditt användarkonto, ska du inte använda Facebook Connect.

 

Du kan också registrera dig på vår webbplats med hjälp av Google+ Sign-In, en tjänst från Google, Inc. (nedan ”Google”). Om du använder Google+ Sign-In, kommer data som du tillhandahåller endast att behandlas och lagras av oss enligt syftena med din registrering. Användning av Google+ Sign-In omfattas av datasekretesspolicyn och allmänna villkor för Google. När du använder Google+ Sign-In, kommer din Google+ registreringsinformation (inklusive personuppgifter som t.ex. ditt namn, e-postadress, telefonnummer och annan information som du har uppgett som en del av din Google+ profil) att överföras av Google till EMP. För ytterligare information om Google+ Sign-In och om administrationen av dina Google+ åtkomsträttigheter, kan du klicka här.

 

Om du inte samtycker till sådan dataöverföring, ber vi dig att använda ditt EMP-konto i stället för Facebook Connect eller Google + Sign-In vid registrering.

 

13 Sociala insticksprogram

 

Vi använder sociala insticksprogram (nedan ”insticksprogram”) för sociala nätverk.

 

För ökat skydd av dina uppgifter när du använder vår webbplats integreras insticksprogram inte i vår webbplats utan restriktion, utan enbart genom att använda en HTML-länk (så kallad ”shariff-plugin”). Denna typ av integration säkerställer att ingen koppling kommer att etableras till tjänsten än från den sociala nätverksleverantören genom att bara använda vår webbplats. Om du klickar på en knapp i ett socialt nätverk, kommer ett nytt fönster att öppnas och nå tjänsteleverantörens sida där du därefter kan (i tillämpliga fall, efter att du angett dina inloggningsuppgifter) klicka på exempelvis gilla-knappen eller dela-knappen.

 

För syftet med och omfattningen av datainsamling och den vidare behandlingen och användningen av data av sociala nätverksleverantörer på deras respektive webbplatser, och för dina tillhörande rättigheter och inställningsalternativ för att skydda din integritet, hänvisar vi till datasekretesspolicyerna för följande leverantörer:

 

http://www.facebook.com/policy.php

https://www.google.com/intl/de/policies/

http://pinterest.com/about/terms

https://twitter.com/de/privacy

https://www.whatsapp.com/legal/#privacy-policy

 

14 Userlike-chattar

 

Vår webbplats erbjuder alternativet Userlike, en programvara för chattar från företaget Devcores UG (haftungsbeschränkt) (nedan ”Userlike”). Userlike använder cookies som kommer att lagras på din dator och tillåter personliga samtal med dig i form av chattar i realtid på webbplatsen. När du använder chattfunktionen kommer chatten, inklusive de visade sidorna, att insamlas, behandlas och lagras av Userlike i Tyskland. För ytterligare information om datasekretesspolicyn hos Userlike ber vi dig klicka här.

 

15 Cookies och spårning

 

Cookies är små textfiler som lagras av din webbläsare på hårddisken till din dator. Våra cookies innehåller ingen personlig information av något slag och används enbart för navigerings- och igenkänningssyften.

 

Vi använder två typer av cookies: ”permanenta cookies” som stannar på din dator under en längre tidsperiod, och ”sessionscookies” som raderas omedelbart när du stänger din webbläsare. Permanenta cookies hjälper oss att känna igen dig nästa gång du besöker vår webbplats. Du kan emellertid radera sådana cookies manuellt i din webbläsare om du vill. Sessionscookies är viktiga, till exempel för att du ska kunna lägga produkter i din kundvagn under ditt besök och för att behålla dem i din kundvagn tills du är redo att slutföra din beställning. Cookies hjälper oss också att analysera hur kunder använder vår Online-butik. Detta hjälper oss att kontinuerligt optimera och förbättra Online-butiken.

 

De flesta webbläsare accepterar cookies som standard. Du kan tillåta eller blockera sessionscookies och permanenta cookies oberoende från varandra genom att välja de lämpliga säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Om du blockerar cookies, kommer vissa funktioner på vår webbplats under vissa omständigheter inte längre att vara tillgängliga för dig och vissa webbplatser kommer kanske inte att visas korrekt.

 

15.1 Google Analytics

 

Vår webbplats använder Google Analytics, en webbanalystjänst från Google. Google Analytics använder cookies som lagras på din dator och tillåter en analys av din användning av webbplatsen.

 

Information som genereras av cookies om din användning av denna webbplats kommer i allmänhet att överföras till en server tillhörande Google i USA och att lagras där. Om IP-anonymisering har aktiverats på denna webbplats, kommer din IP-adress dock först att trunkeras av Google i Europeiska unionens medlemsstater eller i andra signatärstater till avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Notera att Google Analytics har konfigurerats på denna webbplats så att IP-adresser kommer att spåras anonymt (så kallad IP-maskning). Endast i undantagsfall kommer den fullständiga IP-adressen att överföras till en Google-server i USA och maskas där. På uppdrag av operatören av denna webbplats kommer Google att använda denna information för att analysera din användning av webbplatsen, för att sammanställa rapporter om webbplatsens aktiviteter samt för att utföra ytterligare tjänster för webbplatsens operatör som relaterar till webbplats- och internetanvändningen. IP-adressen som överförs av din webbläsare i anslutning till Google Analytics kommer inte att slås samman med några andra data från Google. Du kan blockera cookies genom att välja de passande inställningarna i din webbläsare; notera dock att en blockering av cookies kan medföra att du kanske inte längre kan använda alla funktioner på denna webbplats till fullo.

 

Vi använder också Google Analytics annonseringsfunktioner för att spåra intryck i Googles visningsnät. I detta syfte kompletteras webbplatsens data med icke personbaserade uppgifter från våra Google annonseringsprodukter.

 

Du kan förhindra spårningen av data om din användning av webbplatsen (inklusive din IP-adress) som genereras av cookies och spårningen av data från Google annonseringsprodukter och Googles behandling av sådan data genom att ladda ned och installera ett insticksprogram för webbläsare som finns tillgängligt via följande länk: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=de.

 

15.2 Google Conversion Tracking

 

Framgången hos våra annonseringskampanjer som använder Google Adwords mäts av Google Conversion Tracking, ett verktyg från Google Inc., 1600 Amphitheater Pkwy., Mountain View, CA 94043 (nedan ”Google”). Om du överförs till vår webbplats genom en Google-annons, kommer en cookie att placeras på din dator. Via sådana cookies erhåller vi feedback avseende vilka produkter och tjänster på våra webbplatser som används av våra kunder. Cookies raderas automatiskt efter 30 dagar. Inga personuppgifter överförs till oss i samband med detta. Om du vill avaktivera cookies för konverteringsspårning, kan du välja de tillhörande inställningarna i din webbläsare så att cookies från domänen ”googladdservices.com” kommer att blockeras.

 

15.3 Google remarketing

 

Vi använder Google remarketing för vår Online-butik, ett Google-program för intressebaserad annonsering. Baserat på cookies som har lagrats för detta syfte under tidigare besök i vår Online-butik, kan vi publicera online-annonser som riktas mot användarnas intressen. Sådana annonser avser antingen produkter som du redan har tittat på eller produkter som kan intressera dig baserat på ditt köp- och sökbeteende.

 

Du kan givetvis avaktivera Googles användning av cookies för dessa syften: http://goo.gl/pB3EE

 

I alternativet kan du också avaktivera tredjepartsleverantörers användning av cookies i allmänhet: http://www.networkadvertising.org/choices/

 

Här hittar du ytterligare meddelanden och information om Googles datasekretesspolicy: http://www.google.de/intl/de/policies/privacy/

 

15.4 Criteo retargeting

 

Vi använder retargeting-teknik från Criteo GmbH, Gewürzmühlstr. 11, 80538 München, (nedan ”Criteo”),= för vår webbplats. Denna teknik samlar in information för marknadsföringssyften om webbplatsbesöKlarnas sökbeteenden i anonym form och placerar cookies för detta syfte. Detta låter Criteo analysera sökbeteende och baserat på detta visas specifika produktrekommendationer i form av lämpliga reklambanners när andra webbplatser besöks. Under inga omständigheter kan anonyma data användas för att identifiera besökare på webbplatsen. Data som insamlats av Criteo kommer enbart att användas för att förbättra annonserade produkter och tjänster. Varje visningsbanner kommer att innehålla, i det nedre högra hörnet, ett litet ”i” (som står för ”information”), som öppnas när du drar musen över den och som flyttar dig till en sida där systemet förklaras och en opt-out erbjuds när du klickar på den. Om du klickar på ”opt-out” [sätt in länk till opt-out-cookie], kommer en opt-out-cookie att sättas ut som förhindrar att sådana banners visas i framtiden. Data kommer inte att användas för några andra syften eller överföras till några tredje parter.

 

Du hittar ytterligare information om Criteos datasekretesspolicy här: http://www.criteo.com/de/privacy/.

 

15.5 Facebook Pixel

 

Vi använder Facebook Custom Audience Pixel, en tjänst från Facebook, på vår webbplats. En cookie placeras ut som låter oss förstå hur vår marknadsföring blir mottagen på Facebook och hur den kan förbättras.

 

Till exempel kan ditt beteende spåras när du har flyttats till en säljares webbplats genom att klicka på en Facebook-annons. Syftet är att analysera effektiviteten hos Facebook-annonser för statistik- och marknadsforskningssyften och att därigenom optimera framtida annonsering.

 

Uppgifter som insamlas i sådana sammanhang är anonyma för oss och låter oss därför inte göra några härledningar avseende din identitet. Uppgifter kommer emellertid att lagras och behandlas av Facebook så att de kan länkas till din användarprofil och Facebook kan använda sådana uppgifter för sina egna annonseringssyften i enlighet med Facebooks dataanvändningspolicy (https://www.facebook.com/about/privacy/). Detta kan tillåta Facebook och dess affärspartner att driva reklam på eller utanför Facebook.

 

15.6 Dynatrace Performance Monitoring

 

Vi använder Dynatrace Performance Monitoring, en webbtjänst från Dynatrace LLC, på vår webbplats. Tjänsten övervakar prestandan hos webbapplikationer. När tjänsten används, kommer dina uppgifter att omedelbart göras anonyma. Du hittar ytterligare information om datasekretess hos Dynatrace Performance Monitoring här:

 

www.dynatrace.com/company/terms-and-conditions/privacy

 

15.7 Salesforce Commerce Cloud Analytics

 

Vi använder Salesforce Commerce Cloud Analytics, en tjänst från Salesforce Germany GmbH, för vår webbplats. Tjänsten hanterar användartransaktionsdata från vår webbplats. Insamlade och indexerade data kan analyseras. Till exempel kan indexerade data kategoriseras eller sammanställas, visas i olika slags diagram och grafik eller kompletteras med ytterligare data eller information.

 

Du hittar ytterligare information om datasekretess hos Salesforce här:

 

https://www.salesforce.com/de/company/privacy/

 

15.8 Crashlytics


Vi använder tjänsten Crashlytics från Google (Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA) för att samla in information om about fel och buggar som uppstår i vår iOS- och Androidapp. Detta hjälper oss att förbättra stabliteten och kvaliteten i våra appar. Crashlytics behandlar data så som Enhets-ID i din Android-enhet. Informationen förs över från vår app och lagras på Crashlytics servrar i USA. Du hittar mer information om rådande dataskydd på Crashlytics hemsida http://try.crashlytics.com/terms/.
 

 

 

 

 

 

Expediering och miljöskydd

Våra leverantörer är skyldiga att rapportera i enlighet med Miljöverkets bestämmelser.

Batterier

Obs: Batterier får ej slängas i hushållssoporna. Som konsument måste du returnera uttjänta batterier, antingen genom att lägga dem i en batteriholk eller återvinningsstation, eller genom att lämna in dem där batterier säljs. Du kan även lämna tillbaka batterier till oss genom att skicka dem till:
EMP Retourenservice, Gebrauchte Batterien, Darmer Esch 73, 49811 Lingen, Tyskland.
Batterier som innehåller särskilt farliga ämnen är märkta enligt följande:

Batterien

Pb = batteriet innehåller bly
Cd = batteriet innehåller kadmium
Hg = batteriet innehåller kvicksilver

Elektronikavfall

Släng inte elektronikavfall bland hushållssoporna. Det finns särskilda stationer för dylikt avfall i alla städer.

 

Allmänt

Om du är under 18 år gammal behöver vi målsmans underskrift. Vid köp via hemsidan är det kundens skydlighet att följa gällande lagar och bestämmelser. Priserna i katalogen och i webshopen inkluderar moms och är bindande. Vänligen skicka inte kontanter till oss! Vi kan inte ta ansvar för post som inte kommer fram.

 

Det finstilta

  • Såvida inget annat nämns är textilierna i denna katalog tillverkade av 100% bomull.
  • Alla beställningar omfattas av våra leveransvillkor.
  • Vänligen kontrollera att din leverans är intakt när du tar emot den. Acceptera aldrig ett skadat paket.
  • Specialerbjudanden gäller bara så långt lagret räcker.
  • Priser kan komma att ändras. Vi reserverar oss även mot eventuella tryckfel.
  • De faktiska färgerna på vissa artiklar kan skilja sig något mot färgerna i katalogen av trycktekniska skäl.
  • Vi är väldigt noggranna med vår lagerhållning. Ändå kan det ibland hända att varor tar slut fortare än vi beräknat. Vår målsättning är dock alltid att beställda varor ska levereras snabbast möjligt så långt lagret räcker.
  • I alla våra tävlingar är juryns/domarens beslut slutgiltigt och kan inte överklagas.
  • Alla varor ska räknas som vår egendom till dess att de är betalda till fullo.
  • Allt i denna katalog är upphovsrättsskyddat och får inte eftertryckas utan skriftligt godkännande från oss.
  • Skulle något av ovanstående bli ogiltigt påverkar det inte övriga punkter. Den ogiltiga punkten ska i så fall ersättas av den giltiga punkt som bäst motsvarar syftet med den ursprungliga punkten.

Juridisk motpart vid alla beställningar är EMP Merchandising HGmbH, Darmer Esch 70 a, 49811 Lingen, Tyskland. Företaget är registrerat i Osnabrück, Tyskland med registreringsnummer HGB 100299. Skattenr: 502064-9603. Telefon: +49 591 914 310. Fax: +49 591 914 320. E-mail: mailbox@emp.de

 

E.M.P. Merchandising Handelsgesellschaft mbH
Darmer Esch 70 a
49811 Lingen
Tyskland

Adress
EMP powered by Sweden Rock
Nygatan 27
294 34 Sölvesborg

Skattenr.
502064-9603

Företaget är registrerat vid:
Amtsgericht Osnabrück, HRB 100299

VD:
Ernst Trapp, Dr. Jan Fischer
Kundtjänst Telefon: +46 (0)456 319 88
Helgfria vardagar 09.00-17.00
E-Mail: kundservice@emp-shop.se
VAT#.: SE556637768401

Tvistlösning online (ODR) i enlighet med EU:s tvistlösningsförordning artikel 14.1 – föreskrift om ODR i konsumentförhållanden: EU-kommissionen har lanserat en online-plattform för tvistlösning online (ODR), som du finner på http://ec.europa.eu/consumers/odr/ Vi är inte beredda eller skyldiga att delta i ett tvistlösningsförfarande inför konsumentskiljedomstol.