FAQ Passkey

Med en passkey kan du logga in med din mobiltelefon med ansiktsigenkänning, fingeravtryck, mönster eller pinkod.
En passkey är en "digital legitimation" som är kopplad till ett användarkonto samt en webbplats eller applikation. De låter användare autentisera sig säkert utan att ange ett användarnamn eller lösenord. Om du byter till en ny enhet kan passkeys snabbt återställas. För personen som loggar in med en passkey är processen enkel. I vissa fall kommer du att använda ditt fingeravtryck eller ansiktsigenkänning på samma sätt som när du låser upp din telefon. Passkeys är också mycket säkrare än lösenord. Passkeys är en metod för inloggning som är motståndskraftig mot phishing. Till skillnad från lösenord kan passkeys inte stjälas eller gissas. Passkeys är alltid unika, starka och kräver inte lagring av privat data på servrar.
Har du tappat bort din enhet eller har den t.o.m. blivit stulen? Vi har lösningen; klicka bara på Förlorad passkey. Efter att du har angett din e-postadress kommer vi att skicka en kod, för att återställa din passkey, via e-post. Denna kod kommer att vara giltig i 30 minuter.
Du kan ändra detta via ditt EMP-konto, klicka på Inställningar & Säkerhet för att uppdatera dina uppgifter.
Nej. När du har skapat en passkey kan du endast logga in med din passkey och du behöver inte längre komma ihåg ditt lösenord.
Du kommer att få ett felmeddelande som råder dig att upprepa autentiseringsprocessen. Om inloggningen fortfarande misslyckas, klicka på Förlorad passkey. Efter att du har angett din e-postadress kommer vi att skicka en kod, för att återställa din passkey, via e-post. Denna kod kommer att vara giltig i 30 minuter.
Om du inte längre önskar använda passkey-funktionen kan du radera din passkey här. Som nästa steg kommer vi att be dig att skapa ett nytt lösenord för att skydda ditt konto.
Nej. Din biometriska data kommer inte att delas med EMP och kommer endast att användas av din enhet.